Monday, May 20, 2013

2013 05 20 Peribahasa

Mari kita sama-sama menguji minda kita dengan peribahasa ini....

"Apabila kancil nak berak besar macam gajah"











atau

"Ukurlah baju dibadan sendiri"

Apakah maksudnya?  Maksudnya adalah:-

Apabila kita ada RM2 tapi nak gi holiday yang costnya RM2,000.  Hmmm... sebenarnya boleh gi holiday tapi kena pinjam ngan Ah Long lah.  Betul tak??  Lihatlah dunia, aku boleh bawak family gi holiday.  Pastu post kat fb.

Ataupun....

Hutang rumah tak habis bayar lagi dah teringin nak beli satu rumah lagi.  Kalau difikirkan boleh je, beli rumah dari sedara mara.  Tak payah tukar nama.  Kita guna je rumah tu tapi tak payah bayar.  Betul tak?  Kalau tak bayar bulan bulan pun, bukan nama kita yang kena senarai hitam ye tak??



No comments:

Post a Comment