Tuesday, August 19, 2014

2014 08 19 Kebaikan dan Keburukan Alumni

Lately ni banyak cerita tentang Alumni - cerita baik, cerita buruk.  Yang baik tentulah apabila kita dengan bangganya menceritakan kepada kawan kawan betapa pandai dan berjayanya (berpangkat besar) kita sekarang.  Suka tengok orang ternganga bila kita drive kereta besar - mesti dalam hati kawan kawan - huh masa belajar dulu - poyo jer.

Yang buruk pulak bila ada laporan mengatakan bahawa suami isteri berpisah (bercerai) akibat dari kekasih hati waktu sekolah jumpa balik... waktu Alumni.

Apa sebenarnya Alumni???
Menurut kamus dewan - alumni bermaksud lepasan sesebuah institusi pembelajaran.  Maksudnya ex - sekolah xyz...  Maka setiap alumni (person) bertanggung jawab membawa nama (baik atau buruk) institusi tersebut.

Institusi tersebut tidak bersalah - yang bersalah adalah penuntut penuntut poyo yang menyalahgunakan istilah alumni itu.  Hallo !!!  tak payah poyo sangatlah.

Ingatan untuk diri sendiri... kalau engkau susah, kengkawan datang tolong ke?  Seriously... sejarah akan berulang - takde mana nyer kengkawan tu nak menolong.  Bila senang dia datang lah.  Bila susah baik dia angkut anak bini (laki) masing masing - cari predator baru.  Tak caya???  Tunggu 2,3 bulan lagi.

So...to kengkawan yang beriya iya ajak Alumni - maaf - belum terbuka lagi hati ini...  Next time... tak tahu lagi...

No comments:

Post a Comment